SKRIVET: 2011-10-06, kl 15:25:22 | PUBLICERAT I: Emelie

4. Det här är jag bra på.

Jag hatar att berömma mig själv men jag har fått höra att jag är en känsloryttare, jag behöver bara rida en häst en liten stund innan jag fattar hur den funkar och kan anpassa min ridning efter det.
Rider jag en häst som är pigg så rider jag men håller den ändå i kontroll och är det en seg häst så rider jag fram den men kräver ändå att den ska ta stöd osv osv.
Något jag själv tycker att jag är duktig på är just att hantera hästar, läsa av situationer och agera snabbt.
Jag kan ta som exempel i måndags:

Jag skrittade ut min häst barbacka och allt gick bra, dock har han haft en veckas vila och fått lite havre för att vänja sig vid sin nya kost.
När vi kom till korna så stannade han och kollade men det var inte mer med det för dem har han ju sett i princip varje dag.
Men när vivar påväg hem så kommer en ensam ko springande och det gjorde att Chesney blåste upp sig och började snurra runt runt.
Jag försökte såklart lugna ner honom men sen så blev han värre och då märkte jag att de andra ca 25 korna var påväg emot oss i full fart och de skrek och hade sig.
Chesney blir alltid lugn när jag hoppar av, står jämte honom och visar att jag inte stressar upp mig så det gör jag. Chessan, som vid det här laget skuttar runt och blåser upp sig och ser ut som en riktig hingst blir inte lugnare även om jag gör allt jag kan, tillslut så reser han sig för Korna blir helt enkelt för mycket.
Då, när han är påväg upp i luften inser jag att han kommer sticka och att det är hopplöst att försöka hålla honom så jag bara släpper tyglarna och då, från halvstegrande bara dundrar han iväg och springer hem, så fprt har jag aldrig sett honom springa.
Hade jag inte släppt hade det antagligen gått riktigt illa, och ännu värre kunde det gått om jag suttit kvar på honom.
När vi kom tillbaka till stallet hade mormor tagit in honom och då gick jag in och lugnade honom och så var det bra.
På Lördag så ska vi gå förbi där igen och då med min andra häst i sällskap för att han ska se att det inte är så farligt även om det är kväll.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: