SKRIVET: 2011-07-22, kl 10:50:04 | PUBLICERAT I: Emelie

svar till Lizette

Lizette  ([email protected]) om chesneys planering 18/7 - 7/8:
emelie, du får nog tänka på att han är rätt så gammal.. han orkar inte så mycket.. - tänkte på dom dagarna du har 2 pass.. "hoppning och sen ella, 2 pass" och sedan racing.. tycker det är för mycket för lilla chesney.. det är bra att han kom till dig, för han behövde vila mer, men han behövde också slippa dom 2 lektionerna om dagen.. det är för mycket för honom, tänk att han inte riktigt är så smidig som en unghäst.. :(


Hej lizette, det är fint att du tänker så, men de gånger han går två gånger kommer han endast skrittas ett pass just för att han ska vänja sig lite inför bokeslätt, han kommer alltså inte gå två pass efter att jag kommit hem från bokeslätt !
Jag hade aldrig lagt in två pass om dagen om jag inte kände att han klarade det, han är 16 år, ja men jag hade en häst på 22 år som jag red likadant och min ridlärare kollade och kände efter själv och tyckte det var okej, likadant har jag gjort med Chesney, jag har haft en ridlärare som varit här och kollat och känt på honom, och hon sade att om han gick ett ordentligt pass och sedan skrittade ett pass så gick det bra !
Dessa två passen är alltså inte intensiva utan det kommer vara ett RIKTIGT pass och en uppsutten promenad helt enkelt, hoppas jag gav dig lite klarhet och att du förstår att jag inte gör detta för att vara elak mot Chesney utan helt enkelt vänja honom vid att han kan bli intagen två gånger eftersom det är det som kommer hända på träningslägret, och som jag skrev innan så hade jag ju aldrig utsatt Chesney för något som jag visste att han inte skulle klara av !
Hans kondition har blivit sjukt bra och han orkar mer än man kan tro, jag låter aldrig honom gå tills han kollapsar, utan jag låter honom jobba igenom sig och när jag känner att allt känns bra så slutar jag, man ska alltid sluta när det går som bäst!
Mina pass är inte heller långa eller jobbiga, jag skrittar alltid fram i ca 20 minuter, jobbar 20 minuter och skrittar hem på 20 minuter, ska jag hoppa så skrittar jag fram 30 minuter, travar fram en stund, tar några skutt, travar av och sen skrittar jag hem, alltså ingen flängridande.
Kände att det blev en HUGE wall of text nu men hellre att jag förklarar mer för dig så det inte blir några missförstånd :)
Det är fint att du tänker på Chesneys välmående men jag hoppas du förstår att jag inte skulle utsätta det käraste jag har för något jag vet skulle kunna vara skadligt för honom ! :)
Är det något mer du undrar eller något du vill att jag ska förklara mer så är du jättevälkommen att kommentera här igen, skriva till min bdb eller mejla till bloggens mail, så ska jag svara på det med!
Ha det bra ! // Emelie



Anonym

HAHA!! Fy vad pinsam du är Lizette. Hästar mår bra av motion, speciellt en äldre häst, däremot inte en unghäst. 16 är ingen ålder, Klart du ska rida 2 gånger om dagen om du känner för det, för hästen mår bra av att röra på sig.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: